Lara Nuberg

schrijver, spreker, moderator

  • Home
  • Publicaties
  • Moderatie
  • Blog
  • Agenda
  • Nieuwsbrief
  • Over
(foto van Pixabay)

(foto van Pixabay)

‘Sudah, laat maar’ is een overlevingsstrategie, geen oplossing

May 18, 2020 by Lara Nuberg in Identiteit

‘Het “sudah, laat maar", waarmee de oudere generatie hun tijd in Nederland hebben overleefd, wordt mede door u, grof en schandalig verstoord.’ Dit is een quote uit een reactie die ik vanmiddag ontving van iemand die stelde graag met mij de discussie aan te gaan. Ik ben niet vies van discussie en ondanks dat ik van deze plek niet per se een reactionaire blog wil maken, zal ik maar meteen betogen waarom mijnheer gelijk heeft. 

Ik hoor je denken: Hey, maar zo werken discussies normaal gesproken toch niet?! De ander direct gelijk geven?!

In dit geval wel. Inderdaad: “Sudah laat maar” was een manier waarop men overleefde in Nederland - het was een overlevingsstrategie - en vanuit de eerste generatie gezien geheel begrijpelijk. En dat ik die strategie verstoor: Ja, dat klopt denk ik ook. Grof en schandalig, vind ik dan weer subjectieve begrippen, een kwestie van smaak. We weten allemaal dat over smaak niet valt te twisten. De een houdt wel van peteh bonen, de ander niet. 

Het enige wat dus uit te leggen valt in een kader dat je een discussie zou kunnen noemen, is de vraag: Waarom wil ik die strategie verstoren?

Het antwoord daarop is simpel: Omdat het symptomen bestreden heeft, maar een diepgeworteld probleem niet in de kern heeft opgelost. Sterker nog: volgens mij heeft het een extra probleem gecreëerd. En ik noem dat maar even het Sudah, eet maar-syndroom. 

Stel, je hebt in de klas drie kinderen die samen de hoek links achterin het klaslokaal moeten delen. Er is alleen één probleem: in die hoek staan maar twee tafels. Welke twee kinderen krijgen een plekje om rustig aan te schrijven en wie moet zijn opdrachten maken met een papiertje balancerend op een knie? De klas mag kiezen. 

Het eerste kind, kind A, is heel erg populair en is een voorbeeld voor de rest van de klas. Het is vanaf het begin af aan dus al duidelijk dat kind A een tafeltje krijgt toegewezen. Kind B, die is niet zo populair. Anders dan de andere kindjes heeft B rare kleren aan en luistert bovendien naar vreemde muziek die de rest van de klas niet kan volgen. B is echter erg trots op die muziek en niet van plan om - omdat de hele klas naar Gerard Joling luistert - dat dan ook te doen. De klas voelt daarom niet direct de noodzaak om het tweede tafeltje aan B te geven. Ze vinden B maar een vreemde vogel. 

Toch is van kind C eigenlijk hetzelfde te zeggen. Ook dit kind is vreemd en niet direct een voorbeeld van hoe de rest van de klas wil zijn. Ook dit kind draagt rare kleding en houdt van rare muziek. In tegenstelling tot kind B heeft kind C het er echter wel voor over om die rare muziek voor thuis te bewaren, achter gesloten deuren, en op school te doen alsof Gerard Joling fantastisch is. Om nog even extra duidelijk te maken aan de klas die de tafeltjes verdeelt, trakteert C iedereen op zelfgemaakte frietjes waar C de avond daarvoor zes uur lang voor in de keuken heeft gestaan. De klas smult, vergeet ‘bedankt’ te zeggen, maar wijst C wel het tafeltje toe. C is blij, A ook - want die kan nu tenminste naast een kind zitten dat zegt óók van Gerard Joling te houden en bovendien op heerlijke frites trakteert. 

Kindje B kijkt naar C en A aan een tafeltje en kan twee dingen doen: proberen om de klas te veranderen om hen zover te krijgen dat A & C een beetje opschuiven en kindje B ook aan de tafels past; of niets doen en dus de rest van de schooltijd zonder tafel doorbrengen. Terwijl B de eerste optie probeert, kijken A & C zenuwachtig toe: ze willen helemaal niet opschuiven en zijn juist zo blij met wat ruimte. De populariteit van A is wel gewaarborgd, maar die van C nog altijd niet. C gaat daarom nu ook thuis naar Gerard Joling luisteren en dat niet alleen: C nodigt zelfs de hele klas uit voor een groot Joling-feest en trakteert daarbij niet alleen op frites, maar ook op kroketten! 

‘Die C, die is leuk zeg!’ Roepen alle klasgenoten. Hoe groter de feesten van C worden en hoe meer het assortiment van lekkere snacks wordt uitgebreid, hoe meer C het tafeltje mag houden. Tot op een dag niemand zich meer afvraagt waarom het überhaupt een vraagstuk was of C wel aan die tafel hoorde - het maakt zelfs niet meer uit dat C nog altijd rare kleren draagt! - en kindje B inmiddels getraind is in het gebruiken van de knieën als tafelblad. 

Nu mogen jullie, maar vooral de meneer die mij deze quote stuurde, mij antwoorden: is dit een ideale situatie voor iedereen? Of loopt C nu bijna tegen een burn-out aan omdat C al honderdduizend aardappels heeft geschild en daarbij bovendien naar Gerard Joling moet luisteren? En denken jullie dat kindje B nu - ondanks dat die knieën best dienst doen als tafel - nu écht het gevoel heeft erbij te horen?

En wat denk je dat er gebeurt als C voorzichtig eens aan A toegeeft dat C Gerard Joling stiekem best wel stom vindt en zich eigenlijk ook een beetje gebruikt voelt door A en de rest van de klas? 

Ik ben bang dat A dan zegt: ‘Joh, waar heb je het over? Het gaat toch goed zo? Stop met zeuren!’ En dat C dan na heel lang nadenken, twee dingen kan roepen: 

  1. ’Goh, ja, je hebt gelijk. Wat zeur ik toch. Sudah, eet nog maar wat!’  of: 

  2. ‘Vanaf nu geen frites meer, A. Ik ben deze eenzijdige aanpassing nogal zat! ’ 

Tsja.. ik moet toegeven: Optie twee is inderdaad nogal grof en schandalig, vooral voor de mensen die liever voor optie één gaan óf daarvan profiteren. 

Lees meer
impressie-06.jpeg
May 4, 2025
Toespraak Dodenherdenking Holendrecht - 4 mei 2025
May 4, 2025
May 4, 2025
euro-coins-currency-money-106152.jpeg
Oct 31, 2023
Vakantieland
Oct 31, 2023
Oct 31, 2023
de-oost-EM.jpeg
Aug 8, 2023
Zomaar een gesprekje over de dochter van Westerling op de Dam
Aug 8, 2023
Aug 8, 2023
Gelukzoekers op Sumatra_horizontaal_foto door Piek.jpg
Feb 23, 2023
Laten we het eens hebben over het tentoonstellen van koloniaal geweld 
Feb 23, 2023
Feb 23, 2023
npo.jpeg
Aug 15, 2022
Zomaar een gesprekje over de Nationale Herdenking 15 augustus 1945 en de Indonesische ambassadeur
Aug 15, 2022
Aug 15, 2022
Waarom ik juist wél Keti Koti herdenk en vier
Jun 30, 2022
Waarom ik juist wél Keti Koti herdenk en vier
Jun 30, 2022
Jun 30, 2022
imhelping.jpeg
Feb 15, 2022
Over koloniale grapjes en gedragingen en hoe Nederlandse historici en erfgoed-professionals hier best even mee mogen stoppen
Feb 15, 2022
Feb 15, 2022
Anti_NL-doek_bersiap.png
Jan 11, 2022
Gaat het nou alweer over de term 'Bersiap'?
Jan 11, 2022
Jan 11, 2022
IMG_0780.JPG
Sep 10, 2021
A letter to my ancestor - een brief aan mijn voormoeder
Sep 10, 2021
Sep 10, 2021
WhatsApp Image 2021-08-17 at 11.28.14.jpeg
Aug 17, 2021
Toespraak dekoloniale Indië-herdenking 16 augustus 2021
Aug 17, 2021
Aug 17, 2021
inequality.png
Jul 13, 2021
Ben ik slechts een halve (de)koloniaal?
Jul 13, 2021
Jul 13, 2021
PHOTO-2020-11-04-14-47-34.jpg
Jan 29, 2021
Ik heb heimwee naar Indonesië en ik vind het vreselijk irritant en decadent
Jan 29, 2021
Jan 29, 2021
Lara_Oma.jpg
Nov 27, 2020
Brief aan oma
Nov 27, 2020
Nov 27, 2020
Schermafbeelding 2020-09-29 om 14.44.52.png
Sep 29, 2020
Ooit waren wij nieuwkomers in Nederland. Dus wat doen we nu?
Sep 29, 2020
Sep 29, 2020
Merdeka_Square_Monas.jpeg
Aug 17, 2020
Selamat Hari Merdeka, Indonesia!
Aug 17, 2020
Aug 17, 2020
Lara_Nuberg.jpg
Aug 13, 2020
Blauwe plekken - #ikherdenk
Aug 13, 2020
Aug 13, 2020
chameleon-lizard-multi-coloured-family-chamaeleonidae-57442.jpeg
May 18, 2020
‘Sudah, laat maar’ is een overlevingsstrategie, geen oplossing
May 18, 2020
May 18, 2020
Moderating_WorldCinemaIndonesia.jpg
May 7, 2020
Aankondiging: ik ben een omstreden activiste 
May 7, 2020
May 7, 2020
Indo2.jpg
Mar 27, 2020
Waarom INDO van Marion Bloem raakt en aanzet tot denken
Mar 27, 2020
Mar 27, 2020
5504356719_dd87a13c56_c.jpg
Mar 26, 2020
Crisis of niet: sommige dingen blijven gewoon hetzelfde
Mar 26, 2020
Mar 26, 2020
IMG_4353.JPG
Feb 19, 2020
Over mijn ontmoeting met de Koning en het aanstaande staatsbezoek aan Indonesië
Feb 19, 2020
Feb 19, 2020
Anti_NL-doek_bersiap.png
Feb 3, 2020
Bloody colonialism! Mijn perspectief op Bersiap uitgelegd
Feb 3, 2020
Feb 3, 2020
Schermafbeelding 2020-12-07 om 18.41.12.png
Jan 23, 2020
Migranten
Jan 23, 2020
Jan 23, 2020
IMG_2537.jpg
Nov 14, 2019
Waarom PINDAH-magazine geen goed idee is
Nov 14, 2019
Nov 14, 2019
selfie.jpg
Oct 20, 2019
VIVA-narcist speaks out! Een VIVA plus verhaal over kolonialisme en de backpay-kwestie
Oct 20, 2019
Oct 20, 2019
IMG_1602 2.jpg
Oct 14, 2019
Handen // Hands
Oct 14, 2019
Oct 14, 2019
peanut-2982399_960_720.jpg
Sep 18, 2019
To Pinda or not to Pinda? – That’s the question
Sep 18, 2019
Sep 18, 2019
chili-pepper-3923393_960_720.jpg
Aug 5, 2019
‘Je zou dankbaar moeten zijn. Zonder de VOC was je er nooit geweest.’
Aug 5, 2019
Aug 5, 2019
Timeline_part1.jpg
Jul 16, 2019
We can do better than the people that came before us
Jul 16, 2019
Jul 16, 2019
PakezelLara.jpg
Jul 1, 2019
Ibu Indonesia, ik ben terug!
Jul 1, 2019
Jul 1, 2019
May 18, 2020 /Lara Nuberg
integratie, assimilatie
Identiteit
  • Newer
  • Older

Lara Nuberg - 2023